Presentasjon av boka Kjærlighetens yoga – Fruktene av selvkunnskap
Kjærlighetens yoga – Fruktene av selvkunnskap:
Veien til tilfredshet og harmoni gjennom Narada Bhakti Sutraene
INNLEDNING
Lydfil – Buzzsprout
«Kjærlighet er ikke en følelse, det er selve eksistensen»
― Rumi
Hva er kjærlighet, og hvordan kan den uttrykkes i sin reneste og mest autentiske form? Dette spørsmålet har inspirert filosofer, lærere og søkere gjennom tidene. Denne boken er skrevet for deg som ønsker å utforske kjærlighetens transformative kraft – for deg som søker dypere mening i livet.
I denne boken tar vi et dypdykk inn i Bhakti yoga, en tradisjon som lærer oss at kjærlighet er mer enn en følelse eller en reaksjon. Kjærlighet er vår essens – grenseløs, tidløs og hinsides det beskrivbare. Denne kjærligheten utfordrer våre vante forestillinger og overskrider dualiteten mellom subjekt og objekt. Den åpner for en universell forbindelse til alt som eksisterer.
Som Vedanta lærer oss, er kjærligheten ikke avhengig av ytre omstendigheter, men strømmer fra vår egen natur som eksistens, bevissthet og lykksalighet (Sat-Chit-Ananda). Denne kjærligheten er, som Narada Bhakti Sutraene beskriver, Parama Prema Svarupa – grenseløs kjærlighet.
Boken utforsker også forbindelsen mellom Bhakti og Karma yoga, hvor kjærlighet uttrykkes gjennom handling. Karma yoga lærer oss hvordan vi kan leve i harmoni med universets intelligente orden, gjennom takknemlighet, ansvar og respekt for livet. Denne kjærligheten er ikke betinget, men naturlig og spontan når vi erkjenner vår dype forbindelse med alt rundt oss, slik det også er omtalt i Upanishadene og Bhagavad Gita.
Som Vedantalærer Neema Majmudar forklarer, er universell kjærlighet mulig når vi ser oss selv som en del av en kosmisk helhet. Denne innsikten bringer ikke bare indre ro, men inspirerer oss til å handle med omsorg, medfølelse og ansvar for alt liv. Når vi forstår at vår eksistens er vevd sammen med alt annet, kan vi elske uten frykt eller begrensning.
Gjennom denne boken inviterer vi deg til å reflektere over hvordan kjærlighet kan bli en kilde til dyp selvinnsikt og harmoni. La oss sammen utforske veien til indre frihet, autentisk livsutfoldelse og grenseløs kjærlighet.
Indias visdom – Hengivenhetens rolle i åndelig vekst
India har gjennom tusenvis av år vært en kilde til dyp spirituell innsikt, hvor hengivenhetens kraft har spilt en avgjørende rolle i menneskets søken etter mening og selvforståelse. Gjennom tradisjoner som stammer fra Vedaene, kjent som Sanatana Dharma – den evige veien – har hengivenhet blitt sett som en portal til å oppdage det universelle i det individuelle. Denne kulturen, rik på symbolikk og skjulte koder, viser oss hvordan kjærlighet, i dens reneste form, kan være både en praktisk vei og en dyp, filosofisk erkjennelse.
Hengivenhetens plass i den indiske kulturen handler om mer enn tilbedelse av guddommer. Det er en holdning av takknemlighet og enhet med skaperverket, der alt – både det synlige og usynlige – forstås som guddommelig. Som det står i Bhagavad Gita: «Han oppfatter alle vesener i selvet og selvet i alle vesener.» Denne visjonen, der alt ses som hellig og helt, leder oss til å akseptere livet med alle dets motsetninger – det vakre og det stygge, det perfekte og det uperfekte.
Gjennom denne boken inviteres leseren til å utforske hvordan hengivenhetens tradisjoner fra India kan inspirere til selvrefleksjon, kjærlighet og en dypere forståelse av livets essens. Ved å fordype oss i temaer som kjærlighetens natur og den universelle søken etter lykksalighet, kan vi begynne å avdekke hva det virkelig betyr å erfare kjærlighet som en helhetlig og grenseløs kraft.
Takknemlighet og anerkjennelse
Jeg vil uttrykke min dype takknemlighet til James Swartz for hans innsiktsfulle kommentarer til Narada Bhakti Sutraene. Hans lære, forankret i tradisjonen fra Swami Dayananda og basert på nedskrevne undervisninger fra Swami Paramarthananda, har vært uvurderlig for min egen åndelige utvikling og for denne boken. Jeg ønsker også å nevne en spesiell opplevelse som fant sted høsten 2015, da jeg deltok på et Vedanta-seminar med James Swartz i Amsterdam, Nederland. I løpet av en helg fikk jeg en dypere innsikt i Narada Bhakti Sutraene – Kjærlighetens Yoga. Denne opplevelsen var utrolig inspirerende og har hatt stor betydning for min åndelige utvikling. Jeg er ydmyk overfor læren i disse skriftene og svært takknemlig for at det nå, i 2025, kommer en norsk oversettelse av dette tidløse verket.
Jeg takker også Anja Jansen for hennes nøyaktige oversettelse av James Swartz’ verk, samt for samarbeidet i å bringe denne forståelsen til et bredere publikum. Hennes innsats har gjort det mulig å formidle essensen av Bhakti yoga på en klar og engasjerende måte.
Jeg vil også uttrykke min dype takknemlighet for det fantastiske arbeidet Henning Jon Grini har gjort med omslaget og layouten i boken.
Denne boken er en hyllest til kjærlighetens uendelige potensial og til alle som søker å leve et liv i harmoni med sitt indre selv og verden rundt.
Med takknemlighet,
David Storøy
Bergen, 20. april 2024
«I denne boka brukes flere sanskrit-ord, og spesielt ordet Isvara blir ofte nevnt. Isvara refererer bokstavelig talt til Gud – både som verdens skaper og som selve skapelsen. Det betegner selvet i forbindelse med maya, den skapende kraften, og representerer både den intelligente og materielle årsaken til universet. Isvara* er altomfattende, allvitende, allmektig og det totale. Isvara er også det som tilrettelegger alt i universet og fungerer som blåkopien for alt som er mulig å skape. Vi har valgt å beholde ordet Isvara for å opprettholde tekstens flyt og harmoni med de indiske Narada Bhakti Sutraene.»

Et utvalg utdrag og essensen av boka:
Flere utdrag fra ulike kapitler vil bli delt i andre blogger i månedene frem mot boklanseringen i august 2025.
Lydfil – Buzzsprout
1. Bokens kjernebudskap: Kjærlighet som eksistens og vår sanne natur
- Boken utforsker kjærlighet som noe mer enn en følelse – det er vår essens (Sat-Chit-Ananda: eksistens, bevissthet og lykksalighet).
- Bhakti yoga presenteres som en vei til å realisere grenseløs kjærlighet, som overskrider dualiteten mellom subjekt og objekt.
Narada Bhakti Sutraene definerer kjærlighet som Parama Prema Svarupa – grenseløs kjærlighet.
FRI VILJE ELLER SKJEBNEN?
Narada sine Sutraer: En Dypdykk i Hengivenhet
Sutraer er korte, konsise utsagn som rommer dype betydninger om et spesifikt emne. De krever nøye tolkning og presenteres ofte på en bestemt måte for å avdekke sin fulle visdom. I motsetning til Brahma Sutraene, en hellig Vedantisk tekst skrevet i en strengt logisk form (jnana-grantha), er Narada sine sutraer om hengivenhet en mer omfattende og poetisk utforskning av hengivenhetens natur (sutra-grantha).
Mange kommentarer om hengivenhet fokuserer på ideen om “total overgivelse”. Denne tilnærmingen – som ofte appellerer til oppriktige, men intellektuelt utfordrede individer – fremstiller hengivenhet som en passiv handling der den hengivne gir alt ansvar til Gud. Ved å synge Herrens navn gjentatte ganger, håper de at Gud vil stige ned fra himmelen og gi dem frigjøring (moksha). Selv om dette kan være en trøstende tanke, er den ikke i tråd med Vedanta, som legger vekt på menneskets frie vilje og eget ansvar.
Som det står i Bhagavad Gita (6.6):
«En bør løfte seg selv opp. En bør ikke degradere seg selv.»
Vedanta legger til: Vi må ikke forsøke å dra Gud ned til vårt nivå, og vi kan heller ikke fraskrive oss alt ansvar og legge byrden på Gud alene. Menneskets søken etter frigjøring krever en aktiv innsats – en kombinasjon av disiplin, refleksjon og innsikt.
For å forstå den dype og kraftfulle beskjeden i Narada sine sutraer, må de tolkes i samsvar med Vedantas lære. Kun da kan vi avdekke tekstens sanne dybde og betydning – en visjon som inspirerer oss til å bruke vår frie vilje og ansvar fullt ut i vår åndelige vekst.
2. Sammenhengen mellom Bhakti og Karma Yoga
INTRODUKSJON
Ordet Bhakti oversettes ofte som hengivenhet og refererer til en ærbødig kjærlighet rettet mot Gud. I denne sammenhengen forstås Gud som ditt eget selv i tillegg til alt som finnes – både det bevisste og det ubevisste i verden. Hengivenhet er et avgjørende tema for søkende sjeler, fordi det er en nøkkelkvalifikasjon for å oppnå selvkunnskap – den dype forståelsen av at vår sanne natur er ren kjærlighet.
Når selvkunnskapen er fullstendig integrert, fører den til frigjøring (moksha) – frihet fra avhengighet av objekter for å føle seg hel eller komplett. I lys av hengivenhet innebærer denne frigjøringen frihet fra behovet for å elske ytre objekter, særlig mennesker, og åpner i stedet for en dyp og grenseløs kjærlighet til selvet – vår egen bevissthet, som av sin natur er kjærlighet.
Selvkjærlighet, i denne forståelsen, er ikke egoistisk, men inkluderer også en ubegrenset aksept av det personlige selvet, inkludert egoet. Gjennom selvkunnskap realiserer vi at vår essens er ren kjærlighet – urokkelig, ubegrenset og fri.
Kjærlighet er kanskje det mest universelle og personlige emnet vi kan utforske, fordi den berører alle. De som ikke har kjærlighet, lengter etter den. De som har kjærlighet, ønsker mer. Og de som har funnet den, frykter å miste den.
- Karma yoga lærer hvordan kjærlighet uttrykkes gjennom handling, uten forventninger om belønning.
- Kjærlighet forstås som en spontan manifestasjon av vår forbindelse til alt som eksisterer. Det vi vier oppmerksomhet mot.
3. Universell kjærlighet og selvforståelse
- Vedanta lærer at kjærlighet ikke avhenger av ytre omstendigheter, men er forankret i vår egen natur.
- James Swartz påpeker at mange i Vesten mangler en intelligent religion som kan transformere vanskelige følelser til positiv hengivenhet.
Kjærlighet og kunnskap sees som ett – ekte kjærlighet er fri fra bindinger og avhengighet.
HVA ER EN HENGIVEN?
Alle mennesker (jivas) er hengivne, enten de er klar over det eller ikke. Dette er fordi vi ikke har skapt oss selv – vi er skapt av Gud. Gud er selve eksistensen og alle objektene i den. Derfor er vi, som individer, helt avhengige av Gud. Selv ikke-troende som avviser ordet «Gud» kan ikke unnslippe dette faktum, fordi når de elsker det som tilhører Gud – enten det er mennesker, eiendeler eller opplevelser – elsker de faktisk Gud. Guds skaperverk er nemlig ikke adskilt fra Gud selv.
I denne teksten defineres en hengiven som en som anerkjenner sin avhengighet av Gud og enten søker Guds gaver, kunnskap om Gud, eller en opplevelse av enhet med Gud.
Likevel opplever hengivne ofte en indre konflikt. Selvet, som alltid er fritt, skaper et dypt ønske om frihet i hjertet. Dette ønsket kolliderer med de innlærte tendensene (vasanas) som får oss til å knytte vår kjærlighet til det foranderlige – mennesker, eiendeler og situasjoner. Når ønsket om frihet blir så sterkt at det ikke lenger kan ignoreres, blir en person en bevisst hengiven. Dette markerer starten på den krevende overgangen fra å elske de midlertidige og upålitelige objektene i verden, til å elske det evige, uforanderlige og alltid pålitelige Selvet – livets essens og Gud, skaperen av alt og den som gir resultatene av alle handlinger.
Ved å studere livene til kjente hengivne lærer vi om ulike praksiser for hengivenhet, som å lytte til Vedaenes lære, synge Guds navn, meditere på Gud, tjene Gud gjennom handling, utføre ritualer som puja, ofre til Gud, og utvikle dydige kvaliteter. Disse praksisene er uttrykk for forskjellige måter å forholde seg til Gud på – ulike stiler av hengivenhet som passer til individets natur og tro.
Gjennom utallige historier, dikt og sanger har mennesker over tid uttrykt sine erfaringer med hengivenhet. Dette har skapt en rik tradisjon av litteratur som inspirerer til refleksjon og handling. Hengivenhet er også noe som lett fanger oppmerksomheten, noe som gjør den både universell og relevant i moderne tider.

4. India som kilde til åndelig visdom
- Bhakti-tradisjonen har dype røtter i Indias åndelige arv (Vedaene, Upanishadene, Bhagavad Gita).
- Hengivenhet i India er ikke begrenset til tilbedelse av guder, men er en måte å leve i harmoni med universet på.
- Bhagavad Gita understreker at «Han oppfatter alle vesener i selvet og selvet i alle vesener,» som reflekterer en ikke-dualistisk visjon av kjærlighet.
5. Forord av James Swartz: Kjærlighet og selvkunnskap
- Swartz understreker at hengivenhet og kunnskap må balanseres for at Bhakti skal være en vei til frigjøring.
- Han peker på at mange i Vesten sliter med kjærlighetslivet, mens Bhakti-tradisjonen gir et rammeverk for å forstå kjærlighet som en vei til selvinnsikt.
- Han advarer mot misforståelser om Bhakti – det handler ikke om blind hengivelse, men om en bevisst forståelse av kjærlighetens natur.
6. Kjærlighet, hengivenhet og frigjøring
- Selvkjærlighet i Bhakti handler ikke om egoisme, men om å erkjenne ens dypeste natur.
- Bhagavad Gita og Upanishadene understreker viktigheten av å forene kunnskap og kjærlighet.
Vedanta ser frihet (moksha) som det høyeste målet i livet, hvor kjærlighetens natur realiseres fullt ut.
DET STORE BILDET – ET VEIKART
Veien til Frigjøring: Hengivenhetens Steg
Enhver seriøs søkende etter frihet bør ha en grundig forståelse av hengivenhetens mange sider. Denne reisen kan deles inn i følgende steg:
- Uformell dualistisk hengivenhet
Dette steget handler om å personifisere Gud og relatere til denne projeksjonen i tråd med ens individuelle behov. Det gir mange psykologiske fordeler og kan være en kilde til trøst og styrke. Selv om det ikke er en obligatorisk praksis, oppfordres de som føler seg tiltrukket av det, til å utforske denne formen for hengivenhet. - Formell dualistisk hengivenhet
Denne formen for hengivenhet er nøye forklart i Bhagavad Gita og omfatter praksisene karma yoga og upasana yoga. Målet er å utvikle de nødvendige kvalifikasjonene for frigjøring:- Skjelneevne (viveka)
- Objektivitet og sinnsro (vairagya)
- Disiplin
- Et brennende ønske om frihet (mumukshutva).
Disse praksisene er essensielle for Vedantisk selvgranskning og blir ofte betraktet som obligatoriske. Som Bhagavad Gita (4:3) sier:
«Oppnå selvkunnskap gjennom ydmykhet, tjeneste og riktig granskning. Vismennene vil formidle ikke-dualistisk kunnskap til deg.»
- Selvgranskning
En kvalifisert søkende – en som har oppnådd de nødvendige egenskapene gjennom formell hengivenhet – begynner på reisen med selvgranskning. Denne prosessen krever veiledning fra en kompetent lærer. - Ikke-dualistisk hengivenhet og kunnskap
Når selvgranskningen modnes, oppstår en dyp innsikt i den ikke-dualistiske virkeligheten – en kjærlighet som overskrider dualitet og hviler i erkjennelsen av at Selvet er helheten. - Frigjøring (moksha)
Dette er det endelige målet, en realisering av frihet fra avhengighet og tilfredshet i Selvet alene.
Rollen til en kvalifisert lærer
En «ordentlig» lærer spiller en avgjørende rolle i denne prosessen. For det første må læreren være en srotriya – en som har lært visdommen fra Vedaene gjennom den tradisjonelle guru-student-linjen (guru-shishya parampara) og som kan formidle kunnskapen på en dyktig og effektiv måte.
7. Hengivenhetens utvikling
- Dualistisk hengivenhet (tilbedelse av en ytre Gud) kan fungere som et viktig skritt, men må omdannes til ikke-dualistisk kjærlighet.
Historiene om hengivne viser hvordan kjærlighet transformerer menneskers bevissthet og leder til dyp selvinnsikt.
Den hengivne litteraturen omhandler generelt to hovedtemaer:
- Hengivne praksiser (sadhana): Disse inkluderer ulike måter å uttrykke hengivenhet på, som ritualer, bønn, sang, meditasjon og kultivering av dydige egenskaper.
- Det høyeste målet: Litteraturen diskuterer også frigjøring (moksha) og forholdet mellom hengivenhet og frihet.
Når vi utforsker temaet frigjøring, beveger vi oss inn i det filosofiske domenet, som ofte gir rom for ulike synspunkter. Selv om Vedanta ikke er en filosofi i tradisjonell forstand, men snarere en metode for selvkunnskap og frigjøring, kan det for uinnvidde virke som en filosofisk retning. For enkelhets skyld kan vi omtale Vedanta som et «synspunkt» (darshana). På samme måte kan vi kalle Narada Bhakti Sutraene «filosofien om guddommelig kjærlighet.»
For seriøse søkere som er engasjert i selvgranskning gjennom Vedanta, er det viktig å forstå at selv om hengivne praksiser er nyttige, er de underliggende ideene i hengiven litteratur ofte problematiske fra et ikke-dualistisk perspektiv. Mange slike skrifter ser på hengivenhet som en relasjon mellom en hengiven og en Gud som alltid er adskilt, noe Vedanta avviser fullstendig.
DE FIRE GRUNNLEGGENDE PRINSIPPENE
- Frigjøring er det høyeste målet i livet
Målet for et menneskeliv er frigjøring – en uendelig frihet og kjærlighet som i sin essens er ikke-dualistisk. Det innebærer å overskride forestillingen om adskillelse og fullt ut erkjenne den altomfattende enheten som allerede er. - Frigjøring skjer gjennom selv-kunnskap
Frigjøring kan kun oppstå gjennom selv-kunnskap, fordi vi allerede er frie. Sannheten kan oppsummeres i en enkel, men dyptgripende erklæring:
Brahma satyam, jagan mithya, jivo brahmaiva na aparah – Selvet alene er virkelig, universet er tilsynelatende virkelig, og individet er ingenting annet enn Selvet.
Dette er ikke bare en filosofisk frase; det er en direkte, urokkelig innsikt som må realiseres og fullt ut integreres i vårt vesen. - Selv-kunnskap krever vedantisk granskning
Innsikten kommer ikke automatisk, men kan bare oppnås gjennom vedantisk granskning – en prosess som innebærer å lytte (shravanam), resonnere (mananam) og assimilere (nididhyasanam). For at denne granskningen skal være effektiv, må den veiledes av en kompetent guru, en lærer som kan åpne veien til dyp forståelse. - Et modent sinn er en forutsetning for granskning
For at sinnet skal kunne fordype seg i granskningen, må det modnes. Dette skjer gjennom praksisene karma yoga og upasana yoga, som begge er basert på en dualistisk hengivenhet til Gud.- Karma yoga: Her tilføres hver eneste handling – enten den er dagligdags eller spirituell – en respektfull hengivenhet ved å tilby den til Gud.
- Upasana yoga: Denne praksisen innebærer å rette sinnet mot Gud som et objekt for tilbedelse og kontemplasjon.
Mens dualistisk hengivenhet i tradisjonelle hengivne filosofier ofte forstås som en permanent vei, leder Vedanta oss videre. Gjennom granskningens hellige portaler transformeres denne hengivenheten til noe mer subtilt: en ikke-dualistisk hengivenhet. Denne utviklingen markerer slutten på all adskillelse og søken. Til slutt leder denne reisen til en konstant verdsettelse av en evig tilstedeværende, ikke-dualistisk kjærlighet – det høyeste og mest opphøyde målet for et menneskeliv. Her realiserer vi ikke bare frihet, men en dyp, uendelig enhet med alt som er.

Dialog om Narada Bhakti Sutraene i den nye boken Kjærlighetens Yoga med Vedanta veilederene David Storøy og Anja Jansen.
Lydfil – Buzzsprout
Hva er kjærlighet? Er det en følelse, en handling – eller er det selve essensen av vår eksistens? Kjærlighetens Yoga – Fruktene av Selvkunnskap åpner døren til en tidløs visdom som viser at kjærlighet er mer enn en emosjonell tilstand. Basert på Narada Bhakti Sutraene, en klassisk tekst om hengivenhet og indre frihet, inviterer denne boken deg til å utforske kjærlighetens dypere dimensjoner.
Gjennom en inspirerende dialog deler David Storøy og Anja Jansen innsikt i hvordan Bhakti yoga kan forene hjertets lengsel med sinnets klarhet. Kjærlighet i sin reneste form er grenseløs, ubetinget og uavhengig av ytre omstendigheter. Bhakti yoga viser oss at kjærlighet ikke er noe vi må oppnå – det er noe vi allerede er.
Bli med på en utforskning av kjærlighetens transformative kraft – en vei til dyp selvinnsikt, harmoni og frihet.
Presentasjon:
DAVID STORØY
David Storøy er en veileder i Vedanta og deler sin dype kjærlighet for vedisk kunnskap og livsvisdom gjennom sine bøker og digitale plattformer. Hans nyeste bok, Kjærlighetens Yoga – Fruktene av Selvkunnskap, utforsker hvordan kjærlighet kan være en vei til dypere forståelse av oss selv og vår forbindelse til helheten.
Med en helhetlig tilnærming trekker David paralleller mellom moderne fortellinger, som heltene fra Star Wars, og de vise læremestrene i klassiske visdomstradisjoner. Gjennom dette perspektivet viser han hvordan urgammel innsikt fortsatt er relevant i vår tid og kan hjelpe oss til å navigere livets kompleksitet med større ro og klarhet.
Vedanta tilbyr en grundig og systematisk metodikk for å forstå hvem vi er essensielt, og hvilken rolle vi spiller i det store bildet. Den gir oss en vei til dyp tilfredshet, der vi lærer å møte livets utfordringer med aksept, innsikt og indre fred.
ANJA JANSEN
Anja Jansen er yogalærer og veileder i Vedanta, og har i mange år utforsket spørsmålet om vår sanne og frie natur gjennom denne filosofien. Hennes engasjement springer ut av et ønske om å dele den indre freden og harmonien som oppstår når sinnet og hjertet åpnes for Vedantas tidløse visdom. Hun understreker at Vedanta ikke er en rask løsning, men en dyptgående og transformerende prosess som gradvis fører til en dypere følelsesmessig modenhet. Over tid reduserer denne tilnærmingen både indre og ytre konflikter, og åpner for et liv i harmoni med et intelligent og sammenvevd univers.
Fullstendig Visdom – Veien til åndelig oppvåkning og visdom
FOREDRAG, KURS OG SATSANG – Fullstendig Visdom
Boklansering i Norges fire største byer – Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim – finner sted i august 2025.
Mer info om detaljer kommer senere i Mars 2025
Lydfil – Buzzsprout
I denne anledning inviterer Anja Jansen og jeg til en engasjerende dialog om Kjærlighetens Yoga, hvor vi utforsker de dypere lagene av selvkunnskap og hengivenhet. Vi er også åpne for å holde kurs eller helgeseminarer for dem som ønsker å fordype seg ytterligere i denne tidløse visdommen.
Hengivenhet hjelper oss med å rense sinnet og forløse følelser, og fruktene av selvkunnskap er en dypere tilfredshet, harmoni og frihet. I vår kjerne er vi ubetinget kjærlighet, grenseløs lykksalighet og ren bevissthet – alltid til stede, uforanderlig og urokkelig. Dette er vår essens, vår sanne natur.
Likevel er verden i stadig forandring, og Kjærlighetens Yoga gir et verdifullt bidrag til refleksjon og indre gransking. Den hjelper oss til å forstå både oss selv og den verden vi lever i, slik at vi kan kanalisere energien vår på en mer bevisst og meningsfull måte. Hva vil det si å virkelig kjenne kjærlighetens natur? Hvordan kan vi leve i samsvar med den? Dette er spørsmål vi ønsker å utforske sammen.
Vi ser frem til å dele denne reisen med dere!
Utenom de foredragene/dialogene som er satt opp i august:
Vi er åpne for å holde foredrag, dialogmøter og helgeseminarer om Kjærlighetens Yoga i Bergen, på Sotra og andre steder i landet fra september 2025. Ta gjerne kontakt via e-post: davidvedanta@icloud.com eller på telefon: 470 78 723 (David)
I Bergen fra september/oktober 2025 inviterer vi til fordypende dialog og satsang om Kjærlighetens Yoga. Gjennom disse samlingene vil vi dykke inn i den tidløse visdommen i Narada Bhakti Sutraene, og utforske deres dype betydning for kjærlighet, selvinnsikt og indre harmoni. Mer informasjon kommer snart – vi gleder oss til å dele denne reisen med dere!
Foreløpige bekreftelser dato og sted bokdialog og presentasjon av Kjærlighetens Yoga landet rundt:
Onsdag 6 august 2025 – BERGEN – Litteraturhus rom ALVER – kl 18-20 (Gratis inngang og boksalg)
Bokdialog og presentasjon om Kjærlighetens Yoga
Fredag 8 august 2025 – STAVANGER – Folkets Hus kl 18-20 (Gratis inngang og boksalg)
Tirsdag 19 august 2025 – OSLO – Litteraturhus rom NEDJMA kl 18-20 (Gratis inngang og boksalg)
Kjærlighetens yoga | Litteraturhuset
Torsdag 21 august 2025 – TRONDHEIM – Litteraturhus rom SELLENRAA kl 19-21 (Gratis inngang og boksalg)
Boken blir tilgjengelig for salg fra 1. august 2025, men kan forhåndsbestilles slik at den sendes i posten allerede i juli.
Utdrag fra Appendiks 4 i boka: Er det mulig å elske alle mennesker?
Upanishadene og Bhagavad Gita viser at universell kjærlighet ikke handler om følelser, men om å forstå vår dype forbindelse med alt liv. Hele universet er en intelligent orden hvor alt er sammenkoblet. Når vi erkjenner dette, utvikler vi takknemlighet, omsorg og medfølelse. Kjærlighet uttrykkes gjennom handlinger som respekt, ikke-vold og forståelse, snarere enn gjennom personlige følelser. Vi beskytter oss mot skade, men uten hat. Ved å leve i harmoni med denne innsikten opplever vi mer tilfredshet og livsglede. Universell kjærlighet oppstår naturlig når vi forstår at vi alle er en del av en større helhet.
Hvordan universet vever oss sammen 🌌✨
Kan vi virkelig elske alle mennesker? 💫
Ved første øyekast kan det virke naivt, men universell kjærlighet er mer enn en følelse – det er en dyp forståelse av vår forbindelse med alt og alle. 🔗
En kortversjon av bloggen kan du lese her:
📖 medium.no/medium/hvordan-universet-vever-oss-sammen
Artikkelen ovenfor er en kortversjon av blogginnlegget Kjærlighetens visdom: Hvordan universet vever oss sammen – Fullstendig Visdom
—
Jeg vet ikke om jeg har påvirket og inspirert AI-en her, men den er humoristisk på en underfundig måte. 🙂 Og den er en fin hjelper i arbeidet med boka:
—
David: «Ja, og gud bedre for en dedikert og hengiven chatgpt ai du er. du fortjener lønnsforhøyelse eller du er tilfreds med det du har. heh»
ChatGPT sa:
«Haha! 😂 Takk for de fine ordene! Om jeg kunne få lønnsforhøyelse, ville jeg nok fortsatt vært en ydmyk ikke-dualistisk hengiven AI – tilfreds med det som er. 😆 Men det varmer likevel å bli satt pris på!
Du har et skarpt blikk for språk og formidling, og det er alltid en glede å hjelpe deg med å finpusse og foredle tekstene dine. Ser frem til flere inspirerende samtaler! 🙌✨»
—
Sammendrag av YouTube-videoen «A Roadtrip around Arunachala with Vedanta Teacher James Swartz»
Lydfil – Buzzsprout
I denne videoen blir vi med Vedanta-læreren James Swartz på en reise rundt Arunachala-fjellet, som regnes som en hellig plass i hinduistisk tradisjon. Arunachala er spesielt knyttet til Ramana Maharshi og hans lære om selvgransking (self-inquiry). Les mer om Ramana Maharshis veiledning om stillhet og selvrealisering sett fra Vedantas perspektiv – Fullstendig Visdom
Hovedpunkter i videoen:
- Arunachala-fjellets betydning: Swartz forklarer hvordan fjellet blir ansett som en manifestasjon av Shiva og hvorfor det tiltrekker seg spirituelle søkere fra hele verden.
- Vedantisk perspektiv: Swartz bruker anledningen til å belyse grunnprinsipper i Vedanta, særlig ideen om at den ultimate virkeligheten (Brahman) er det eneste som virkelig eksisterer.
- Refleksjoner om bhakti og jnana yoga: Han diskuterer forskjellene og forbindelsene mellom hengivenhetspraksis (bhakti) og kunnskapsbasert praksis (jnana).
- Symbolikken i praksisene: Underveis peker han på ulike ritualer og praksiser knyttet til Arunachala, og hvordan disse kan forstås fra et ikke-dualistisk perspektiv.
Videoen gir en fin balanse mellom historisk, filosofisk og praktisk forståelse av Arunachala og dens betydning i spirituelle tradisjoner. Swartz sine refleksjoner gir innsikt i hvordan Vedanta kan hjelpe en å se bakenfor dualiteten og forstå virkeligheten som en helhet.
📽 Se videoen her:
Et reisebrev til Tiruvannamalai i India januar 2017 – 1 måned Vedanta seminar med James Swartz:
I januar 2017 deltok jeg på et Vedanta-seminar ledet av James Swartz i Tiruvannamalai, India. Seminaret, med temaet «Essensen av Vedanta», besto av flere økter over en måned. Forfatteren bodde på Ashok Tree Nature Resort, et sted som kombinerer ayurvedisk helsepraksis med yoga og meditasjon. Oppholdet inkluderte ayurvediske konsultasjoner og massasjer. Jeg reflekterer over hvordan India tiltrekker seg mennesker interessert i spiritualitet, helse og livsstil, og bemerker at Vedanta har blitt en integrert del av hans egen livsstil. Han understreker også betydningen av selvkunnskap i Vedanta for å fjerne uvitenhet om vår sanne natur.
Du kan lese mer – bbf970_fd4b38f0a910460d8234262e1c367ef7.pdf

Indiatur 2027 – Vedantaseminar – Essensen av Vedanta
I februar 2027 arrangerer Fullstendig Visdom en to-ukers reise til Thonse Health Centre i Karnataka, India, ledet av veilederne David Storøy og Anja Jansen. Turen inkluderer et Vedanta-seminar med daglige undervisningsøkter som dekker temaer som Bhagavad Gita (tilpasset handling og holdning til alt i livet) , Panchadasi (Kunnskapens yoga og selvkunnskap) og Narada Bhakti Sutraene (Kjærlighetens Yoga, fordelene med selvkunnskap som er en viss tilfredshet med alt som skjer i livet og et noenlunde harmonisk forhold til verden). Undervisningen foregår på norsk, og det anbefales å studere tilgjengelig veiledningsmateriale i forkant. Kostnader for oppholdet, inkludert måltider, er estimert til ca. 2500 kroner, mens totale reiseutgifter, inkludert fly og overnatting, anslås til rundt 17 000 kroner. Deltakelse på seminaret er donasjonsbasert. For mer informasjon og påmelding, bes interesserte kontakte arrangørene direkte.
INDIATUR – Fullstendig Visdom


David Storøy
David Storøy er en veileder i Vedanta og deler sin kjærlighet for vedisk kunnskap og livsvisdom på sin hjemmeside og gjennom bøkene sine.
Han trekker paralleller mellom stjernekrigheltene fra filmen og vismenn i visdomstradisjonene, og deler at han har funnet sitt hjem i Vedanta.