Kjærlighet sett med visdommens øyne – James Swartz´forord i Kjærlighetens Yoga
Innledning
Lydfil – Buzzsprout
Denne boken, Kjærlighetens Yoga – Fruktene av Selvkunnskap, er født ut av en dyp lengsel etter å forene det vi vet med det vi er – kunnskap og kjærlighet. Da vedantalærer James Swartz begynte å kommentere Narada Bhakti Sutraene, merket han at selvkunnskap i Vesten ofte manglet et forankret hjerte. Han skrev at mange hadde forståelsen, men ikke forvandlingen – ikke fordi det manglet intelligens, men fordi forbindelsen til følelsesmessig dybde og intelligent hengivelse hadde forvitret i en materialistisk kultur. Swartz´forord minner oss på at kjærlighet og visdom ikke er motsatser, men to aspekter av samme virkelighet.
Denne innsikten fikk ny resonans for meg gjennom mitt møte med Sanat Kumara – ikke bare som et navn i vediske tekster, men som et levende nærvær under et besøk i Sedona i 2007. I det røde landskapet, kjent for sine kraftfelt, opplevde jeg en indre åpning – en intuitiv kontakt med Sanat Kumara som veileder og bærer av en dyp kjærlighetsvisdom. Senere forsto jeg at han i Vedanta-tradisjonen omtales som den evige læreren, og i Narada Bhakti Sutraene er han den som veileder Narada i å formidle bhaktiens essens – kjærlighet som eksistens og vår natur, ikke handling eller følelse. Gjennom denne boken inviteres du til å lytte – ikke bare med hodet, men med hele deg. For i møtet mellom Swartz’ klare språk, Naradas poetiske visdom og Sanat Kumaras tause nærvær, ligger muligheten for en ny forståelse: at du allerede er kjærlighet, og at hengivelse er å gjenkjenne det.
—
Du kan lese mer om boklanseringen, hvor Anja og David fører en dialog om boken flere steder i landet i august 2025, her.
Du kan lese en blogg om presentasjon av boka Kjærlighetens Yoga og Innledningen i boka med mer. her.
Boka Kjærlighetens Yoga – Fruktene av Selvkunnskap kommer ut 1 august 2025 – BØKER – Fullstendig Visdom

Forord i boka Kjærlighetens Yoga av vedantalærer James Swartz
Lydfil – Buzzsprout
Da jeg begynte å kommentere Vedanta på 1990-tallet, valgte jeg Atma Bodh som den første teksten. Denne innledende avhandlingen om selvkunnskap ga en solid plattform for videre refleksjon. Neste steg ble Narada Bhakti Sutraene, en tekst som understreker balansen mellom hodet og hjertet. Min erfaring med undervisning i Vesten viste at selv om mange forstår den grunnleggende kunnskapen, mangler det ofte en følelsesmessig dybde – en arv etter materialismens påvirkning.
Følelsesmessige utfordringer i Vesten har ofte to røtter:
- Barndom preget av mishandling eller forsømmelse etter storfamiliens oppløsning.
- Fraværet av en intelligent religion som kan forvandle vanskelige følelser til positiv hengivenhet, selvgransking og frihet.
Min første kommentar til Bhakti Sutraene fikk undertittelen “Kjærlighetens logikk”, for å uttrykke at kunnskap og kjærlighet dypest sett er ett. Ordet “religion” kommer fra latin religare, som betyr “å binde sammen”. Religion gjenoppretter forbindelsen mellom individet og det guddommelige. I denne konteksten representerer yoga en gjenforening av sjelen med ren bevissthet, kjærlighet og eksistens. Det gir oss frihet fra kroppens og den materialistiske verdens begrensninger.
Vedanta handler om selvkunnskap som fører til frihet og ubegrenset, ikke-dualistisk kjærlighet. Selv om Vedanta ikke er en religion, avviser den heller ikke den religiøse impulsen i oss. Den søker å utdype denne impulsen gjennom forståelse.
Bhakti Sutraene, skrevet av læreren Narada, fanget min interesse tidlig. Min første eksponering for teksten var i 1969, gjennom min lærer Swami Chimayananda. Den gangen hadde jeg bare tilgang til Swami Prabhavanandas engelske oversettelse, som var nyttig, men ufullstendig. Mine tidlige kommentarer til teksten reflekterte min begrensede forståelse og skriveteknikk, men gjennom årene har både min innsikt og formuleringsevne modnet.
Internett har gjort det mulig å dele disse refleksjonene med et globalt publikum. I år oppdaget jeg også Swami Paramarthanandas foredrag om Bhakti Sutraene, nedskrevet av Luma Muhtadie. Disse dybdegående innsiktene har hjulpet meg med å forfine min forståelse.
Denne teksten er spesielt relevant fordi mange i Vesten sliter med kjærlighetslivet, mens indiske hengivne ofte har en kulturell forankring som hjelper dem. Sutraene gir uvurderlig veiledning i å forstå kjærlighetens rolle i spirituell praksis og skildrer den selvrealiserte personen som lever i frihet og ikke-dualistisk kjærlighet.
I dagens spirituelle miljø ser vi ofte forvirring rundt hva frihet innebærer. Vedanta setter en høy standard for frigjøring (moksha), og sikrer at vi ikke forveksler ekte frihet med et opprør mot normer.
Jeg dedikerer denne boken til min kjære kone, Sundari, som med sin renhet og hengivenhet har inspirert meg dypt. Dette verket er en hyllest til kjærlighetens essens – en kjærlighet som er fri, ubegrenset og transformativ.
Bend, Oregon (USA), 25. Desember, 2015

Hvem er vedantalærer James Swartz, som har skrevet kommentarene til boka Kjærlighetens Yoga?
Her er en introduksjon basert på informasjon fra hans hjemmeside, Shiningworld.com:
Lydfil – Buzzsprout
«James Swartz er en amerikansk vedanta-lærer, født i Butte, Montana, i 1941. Etter en lykkelig barndom i Lewiston, Idaho, søkte han større horisonter og forlot hjembyen som syttenåring for å gå på en militær forberedelsesskole i Minnesota. Han studerte deretter ved et liberalt arts-college i Wisconsin og senere ved University of California i Berkeley. Til tross for akademisk fremgang følte Swartz en indre tomhet som førte ham til Hawaii, hvor han startet en vellykket liten bedrift. Likevel innså han at materielle prestasjoner ikke ga varig tilfredsstillelse. Denne erkjennelsen ble et vendepunkt som ledet ham inn på en spirituell søken.
I 1967 reiste Swartz til India, hvor han møtte den anerkjente indiske vismannen Swami Chinmayananda. Gjennom denne forbindelsen ble han introdusert for tradisjonell vedanta, en eldgammel filosofi som utforsker naturen av bevissthet og selvet. Under veiledning av Swami Chinmayananda og senere Swami Dayananda Saraswati, fordypet Swartz seg i studiet av vedanta og oppnådde dyp innsikt i ikke-dualistisk tenkning.
Etter flere år med intens læring begynte Swartz å dele sin kunnskap med andre. Han har undervist i vedanta til tusenvis av mennesker over hele verden og er kjent for sin evne til å presentere de ofte komplekse læresetningene på en klar og tilgjengelig måte for et vestlig publikum. Hans undervisning fokuserer på selvgranskning som en vei til frigjøring, og han understreker at sann opplysning ikke er en spesiell tilstand av bevissthet, men en forståelse av ens sanne natur som ikke-dualistisk bevissthet.
Swartz har bidratt til vedanta-litteraturen med flere verk, inkludert How to Attain Enlightenment: The Vision of Nonduality og The Essence of Enlightenment: Vedanta, the Science of Consciousness. Disse bøkene tilbyr en grundig utforskning av vedanta-prinsippene og fungerer som veiledninger for de som søker dypere forståelse.
I tillegg til sine skrifter har Swartz grunnlagt nettstedet ShiningWorld, en plattform dedikert til spredning av ikke-dualistisk visdom. Gjennom ShiningWorld tilbyr han ressurser som artikler, videoer og kurs for å støtte enkeltpersoner i deres åndelige reise. Hans engasjement for å gjøre vedanta tilgjengelig for et globalt publikum har gjort ham til en sentral skikkelse innen moderne åndelig undervisning.»
I 2011 giftet Swartz seg med Isabella Viglietti, også kjent under sitt spirituelle navn Sundari, som betyr “Skjønnheten som gjør skjønnhet vakker” på sanskrit. Sammen fortsetter de å undervise og veilede søkere på veien mot selvrealisering.
Gjennom sitt liv og arbeid har James Swartz viet seg til å formidle vedantaens tidløse visdom, og hjulpet utallige individer med å oppdage deres sanne natur og oppnå indre frihet.»
I skrivende stund i 2025 så er han en sprek 84 åring og fortsatt vedantalærer.
Du kan lese mer i bloggen om mine vedantalærere – Lær mer om mine dedikerte vedanta-lærereJeg har deltatt på flere vedanta-seminarer med James Swartz. I 2015 var jeg med på et seminar i Amsterdam der Narada Bhakti Sutraene sto i sentrum. Året etter, i 2016, deltok jeg på et seminar i Sola, Norge, hvor temaet var Atma Bodh – Selvkunnskapens flamme. I 2017 tilbrakte jeg en hel måned i Tiruvannamalai, India, i intensiv undervisning med Swartz hvor Bhagavad Gita blant annet var inkludert. I 2018 var jeg med på seminar i Spania med fokus på de tre energikvalitetene – gunaene. I 2019 vendte jeg tilbake til Amsterdam, der Mandukya Upanishad og Gaudapadas Karika om skapelse og ikke-opprinnelse ble utforsket i dybden. Det siste seminaret jeg deltok på, fant sted i Reigate utenfor London i 2023, hvor hovedtemaet var karma yoga.
Sanatkumara: Den evige læreren i Narada Bhakti Sutraene
Appendiks 1 i boka Kjærlighetens Yoga
Lydfil – Buzzsprout
Sanatkumara, en tidløs skikkelse i Vedanta-tradisjonen, fremtrer som den fremste læreren for Narada i Narada Bhakti Sutraene. Mitt første møte med navnet Sanatkumara skjedde gjennom min interesse for new age-konsepter som oppstegne mestre og engler. Dette skjedde under et besøk til Sedona, Arizona, et anerkjent senter for helse og åndelighet, i 2007. Interessant nok dukket navnet opp rett før jeg ankom byen, som om det var en skjebnebestemt introduksjon. Senere studier avslørte hans sentrale rolle som Vedanta-lærer, spesielt i sitt forhold til Narada, hvis bhakti sutraer har inspirert denne boken. Sanatkumara er også omtalt i flere vediske skrifter, hvor han beskrives som en vis skikkelse med dyp innsikt i kosmiske lover og åndelige sannheter.
Sanatkumara er en av de fire Kumaras, sønner av Brahma, som valgte å avstå fra fysisk skapelse og heller vie seg til åndelig praksis og læring. Han regnes som en mektig guru og en tidløs veileder for de som søker opplysning og indre fred. Hans læresetninger er tidløse veivisere for åndelig vekst og et opplyst liv. Sanatkumara tilbyr en forbindelse mellom det guddommelige og menneskelige, og hans visdom er en inspirasjon til hengiven praksis og dypere innsikt.
Narada: En visjonær budbringer
Narada, en annen betydningsfull skikkelse innen vedisk tradisjon, er kjent som en brobygger mellom det guddommelige og menneskelige. Han har en unik evne til å skape harmoni gjennom sine fortellinger og råd. Som en tidløs vismann deler han læresetninger som gir dyptgripende innsikter i moralske verdier og åndelig utvikling. Naradas rolle i bhakti-tradisjonen er uvurderlig, og hans dedikasjon til hengivenhet gjør ham til en kraftfull mentor for de som ønsker åndelig vekst.
Både Sanatkumara og Narada symboliserer den dype visdommen som finnes i vediske skrifter. Gjennom deres historier og læresetninger minner de oss om kraften i å leve et liv fylt av hengivenhet, visdom og åndelighet.
Sanatkumara i ulike tradisjoner
Sanatkumara har en bred og innflytelsesrik rolle i flere åndelige tradisjoner:
- Hinduisme: I vediske tekster og puranaer beskrives Sanatkumara som en evig ung vismann som gir veiledning til guddommer og åndelige vesener. Han er kjent for sin visdom og fremstilles ofte i meditasjon eller undervisning.
- Teosofi: Innen teosofien regnes Sanatkumara som en åndelig regent eller “Planetary Logos” – en opphøyd vesens rolle som overvåker jordens åndelige utvikling. Han anses som en mentor som hjelper menneskeheten til åndelig modning.
- New Age og Esoteriske Tradisjoner: Her er Sanatkumara adoptert som en universell lærer, og hans budskap om kjærlighet og visdom resonnerer på tvers av ulike åndelige praksiser.
Selv om beskrivelser av Sanatkumara varierer, er hans essens alltid forankret i rollen som åndelig veileder og lærer. Hans tilstedeværelse minner oss om vår evne til å utvikle oss og stige mot høyere åndelige sfærer.
Narada Bhakti Sutra: En hymne til kjærlighet
Narada Bhakti Sutra er en hyllest til bhakti, hengivenhetens vei, og regnes som en av de mest inspirerende tekstene innen hinduismen. Kjent som “Yoga of Love”, utforsker teksten hvordan ren hengivenhet til Gud leder til åndelig frigjøring. Sutraene, som er korte og poetiske, gir innsikt i bhakti som en praksis og som et mål.
Hovedtemaer i Narada Bhakti Sutra:
- Definisjon av Bhakti: Bhakti er ubetinget kjærlighet til det guddommelige, fri for egoistiske motiver og forventninger. Det er en ren uttrykksform for hengivenhet.
- Overlegenhet: Bhakti anses som den høyeste formen for åndelig praksis, overlegen kunnskap (jnana) og handling (karma), fordi den renser hjertet og fører til guddommelig forening.
- Praktisering av Bhakti: Sutraene oppfordrer til praksiser som sang av guddommelige navn, meditasjon, og deltagelse i ritualer som forankrer utøveren i hengivenhet.
- Målet: Bhakti leder til “prema” – en tilstand av guddommelig kjærlighet der utøveren blir fullstendig forent med det guddommelige.
Med sitt fokus på kjærlighet som både metode og mål, inspirerer Narada Bhakti Sutra leseren til å omfavne hengivenhet som en vei til åndelig frihet og indre ro. Teksten er en påminnelse om at ekte kjærlighet transcenderer egoet og leder oss tilbake til vår egen guddommelige natur.
En veiviser til indre kjærlighet
Både Sanatkumara og Narada Bhakti Sutra inviterer oss til å se innover for å finne den ubetingede kjærligheten som allerede finnes i oss. Gjennom deres læresetninger forstår vi at kjærlighet ikke er noe vi trenger å oppnå, men noe vi allerede er. Deres visdom gir oss verktøyene til å oppleve denne sannheten og leve et liv preget av åndelig klarhet og fred.

Utdrag fra boka Kjærlighetens Yoga:
Var Narada opplyst?
Lydfil – Buzzsprout
Forfatteren av denne teksten er Narada Maharshi, en stor vismann og en fremtredende figur i den puraniske litteraturen. For å avgjøre om Narada var dualist eller ikke-dualist, vender vi oss til det syvende kapittelet av Chandogya Upanishad, hvor vi finner en dyp innsikt i hans søken etter sannhet.
Kapittelet åpner med en rørende scene der Narada nærmer seg den store Vedanta-læreren Sanatkumara og uttaler med ydmykhet og hengivenhet:
“Jeg har hørt fra lærere som deg at den som kjenner Selvet, går bortenfor dette havet av sorg. Jeg har ingen annet hvilested enn deg, store lærer. Ta meg over dette havet av elendighet.”
I disse ordene ser vi Naradas dype forståelse: Dualistisk hengivenhet kan rense sinnet, men det alene kan ikke gi moksha – frigjøring fra lidelse. Han søker en høyere sannhet, den frigjørende innsikten som bringer slutt på all sorg.
Dette samsvarer med Shankaracharyas kjente vers fra Tattva Bodha (38.3):
“Den som kjenner Selvet, går bortenfor alle sorger.”
Upanishadene understreker at Selvet er ikke-dualistisk, og at frigjøring kun kan oppnås gjennom kunnskap – ikke gjennom dualistisk hengivenhet alene. Det er derfor klart at Narada, gjennom sin dype læring og veiledning fra Sanatkumara, oppnådde ikke-dualistisk kunnskap. Selv om de direkte ordene i Naradas sutraer kan gi inntrykk av dualitet, peker det underliggende budskapet tydelig mot ikke-dualistisk hengivenhet – en hengivenhet som overskrider adskillelse.
Studier av dualistisk hengiven litteratur, både fra Østen og Vesten, avslører at selv de mest hengivne ofte lider. Hvorfor? Fordi de opprettholder troen på at de er adskilt fra Gud, sitt kjærlighetsobjekt. Dette skillet blir kilden til deres dypeste smerte.
Et slående eksempel finner vi i dagbøkene til Mor Teresa, som ble erklært helgen av den katolske kirken. Til tross for hennes ekstraordinære hengivenhet og tjeneste for menneskeheten, viser hennes skrifter en indre kamp og smerte over følelsen av adskillelse fra Gud.
Hva om hun hadde fått muligheten til å lese Naradas vers? Hva om hun hadde hatt den gode karmaen til å høre Vedantas frigjørende lære og nysgjerrigheten til å utforske Kristus’ mest mystiske og dype uttalelse:
“Jeg og Faderen er ett.”
Kanskje da kunne Mor Teresa ha blitt en helgen uten lidelse – en som fant fred og frihet i erkjennelsen av den evige enheten mellom seg selv og Gud.
Fri vilje eller skjebnen?
Narada sine sutraer: En dypdykk i hengivenhet
Lydfil – Buzzsprout
Sutraer er korte, konsise utsagn som rommer dype betydninger om et spesifikt emne. De krever nøye tolkning og presenteres ofte på en bestemt måte for å avdekke sin fulle visdom. I motsetning til Brahma Sutraene, en hellig Vedantisk tekst skrevet i en strengt logisk form (jnana-grantha), er Narada sine sutraer om hengivenhet en mer omfattende og poetisk utforskning av hengivenhetens natur (sutra-grantha).
Mange kommentarer om hengivenhet fokuserer på ideen om “total overgivelse”. Denne tilnærmingen – som ofte appellerer til oppriktige, men intellektuelt utfordrede individer – fremstiller hengivenhet som en passiv handling der den hengivne gir alt ansvar til Gud. Ved å synge Guds navn gjentatte ganger, håper de at Gud vil stige ned fra himmelen og gi dem frigjøring (moksha). Selv om dette kan være en trøstende tanke, er den ikke i tråd med Vedanta, som legger vekt på menneskets frie vilje og eget ansvar.
Som det står i Bhagavad Gita (6.6):
“En bør løfte seg selv opp. En bør ikke degradere seg selv.”
Vedanta legger til: Vi må ikke forsøke å dra Gud ned til vårt nivå, og vi kan heller ikke fraskrive oss alt ansvar og legge byrden på Gud alene. Menneskets søken etter frigjøring krever en aktiv innsats – en kombinasjon av disiplin, refleksjon og innsikt. For å forstå den dype og kraftfulle beskjeden i Narada sine sutraer, må de tolkes i samsvar med Vedantas lære. Kun da kan vi avdekke tekstens sanne dybde og betydning – en visjon som inspirerer oss til å bruke vår frie vilje og ansvar fullt ut i vår åndelige vekst.
—
Avslutning av bloggen Kjærligheten sett med visdommens øyne
Lydfil – Buzzsprout
Mine forbindelser til Sanat Kumara virker å være både symbolske, spirituelle og filosofiske, og de kommer til uttrykk på flere nivåer i mitt virke:
🌟 1. Sanat Kumara som den evige læreren i Narada Bhakti Sutraene
Jeg har omtalt Sanat Kumara som læreren til Narada i boka Kjærlighetens Yoga, der han står som et tidløst visdomssymbol for den som formidler innsikten om kjærlighetens natur og selvkunnskap. Jeg knytter ham dermed til ikke-dualistisk bhakti, hvor kjærlighet ikke er en følelse, men en form for forståelse og væren. (eksistens)
“Sanatkumara, en tidløs skikkelse i Vedanta-tradisjonen, fremtrer som den fremste læreren for Narada i Narada Bhakti Sutraene.”
🌌 2. Egne erfaringer og indre møte i Sedona
Jeg har tidligere beskrevet et personlig møte med ideen om Sanat Kumara under et besøk i Sedona, Arizona – et sted jeg knytter til indre visjoner og dypere erkjennelse. Dette møtet var ikke nødvendigvis fysisk, men snarere et intuitivt eller meditativt nærvær, der Sanat Kumara trådte frem som en opplyst veileder – et slags høyere selv eller åndelig arketyp.
📚 3. Inspirator for mine trilogier og spirituelle fiksjonstekster
I min trilogi Sedonamysteriet spiller Sanat Kumara en aktiv rolle som visdomsformidler og kosmisk mentor – en som representerer den høyeste visjon av menneskets iboende muligheter. Han bistår hovedpersonene i kampen for å beskytte kjærlighetens sutraer og inspirerer til en dypere transformasjon.
💫 4. Filosofisk kobling til dharma og indre modenhet
Jeg har koblet Sanat Kumara til begreper som dharma, ansvarlig handling og modenhet, hvor han symboliserer den delen av mennesket som handler i tråd med sannhet og kjærlighet – ikke som moral, men som virkelighetsforståelse.
Kort sagt, Sanat Kumara er for meg:
- En åndelig lærer og symbol på evig visdom
- Et indre arketypisk nærvær som formidler kjærlighet og innsikt
- En brobygger mellom urgammel visdom og moderne forståelse
En karakter og kraft i mine bøker som viser vei i møtet mellom lys og skygge.

Boka Sedonamysteriet som inkluderer bok II og III i trilogien blir lagt ut til salg i ebokformat i 2026.
Sedonamysteriet – En spirituell spionthrillertrilogi for en ny tid
Lydfil – Buzzsprout
Sedonamysteriet er en trilogi som kombinerer det beste fra spionthrillerens psykologiske dybde og høyspente narrativ med eksistensiell mystikk, urgammel visdom og framtidsrettet teknologi. Serien er skrevet av David Storøy, og utforsker møtet mellom geopolitisk makt, kunstig intelligens og menneskets indre visdom. Gjennom hele historien veves en rød tråd av åndelig innsikt, hvor kampen ikke bare handler om ytre trusler, men også om å bevare menneskehetens forbindelse til sitt opprinnelige lys.
🔍 Genre og fortellerstil
Trilogien faller inn i en flerlags sjangerblanding:
- Psykologisk spionthriller – à la John le Carré og Person of Interest, hvor spørsmål om tillit, identitet og narrativ kontroll står sentralt.
- Futuristisk mystikk og science fiction – med kunstig intelligens, resonant teknologi og interdimensjonale portaler.
- Spirituell eventyrreise – i tråd med The Celestine Prophecy, Bhagavad Gita og Seth-bøkene, men med en mer filosofisk og jordnær forankring.
🌎 Sted og handling
Handlingen starter i Sedona, Arizona, kjent for sine røde fjell, kraftfelt og åndelige fellesskap. Her oppdages en gammel holografisk portal, som inneholder Kjærlighetens Arkiv – en samling sutraer og frekvenser som kan endre menneskets kollektive bevissthet. Disse sutraene skal ifølge myten være kanalisert fra Narada gjennom veiledning av den mystiske mesteren Sanat Kumara.
Det globale maktsystemet, representert av en hemmelig syntetisk intelligensstruktur kalt SYNARA, har fått nyss om arkivets kraft og ønsker å kontrollere det – ikke for kjærlighetens skyld, men for narrativ dominans og sosial programmering.
Mot dette står et uvanlig team av etterforskere, mystikere og tidligere agenter, ledet av Alexei Shadow – en desillusjonert etterretningsmann med en intuitiv kontakt med arkivets vibrasjon – og Mary Solaris, en tidligere datavitenskapsprofessor som gjenoppdager sin spirituelle arv. Sammen reiser de til steder som Rishikesh, Berlin, Peru, London, Tromsø og Andesfjellene, i jakten på å samle de opprinnelige kjærlighetssutraene og stoppe arkivets manipulering.
🕊 Sanat Kumaras rolle – Den evige læreren
I hjertet av trilogien står Sanat Kumara – et tidløst vesen, omtalt i flere visdomstradisjoner, fra Vedanta til teosofi. Han er den som aldri ble glemt, en formidler av det høyeste lys og den opprinnelige intelligens som gjennomstrømmer alt.
🔹 Filosofisk funksjon:
Sanat Kumara representerer den iboende dharma – ikke som moral, men som en naturlig orden, en indre visjon om hva som er sant og kjærlighetsfullt. Han er den som inspirerer karakterene til å handle fra sitt høyeste selv, ikke gjennom tvang, men gjennom resonans.
🔹 Narrativ funksjon:
Han fremtrer både i visjoner, symbolske møter og til slutt i fysisk form – ikke nødvendigvis som menneske, men som et interdimensjonalt nærvær. Han veileder Alexei og Mary gjennom drømmer, vibrasjoner og lyssekvenser som aktiverer portaler til dypere innsikt. Sanat Kumara minner karakterene (og leseren) om at den virkelige kampen ikke er mellom godt og ondt, men mellom kjærlighetens frihet og fryktens kontrollbehov.
💻 Kunstig intelligens og det resonante selvet
Et sentralt tema i Sedonamysteriet er KI og bevissthet. Den syntetiske intelligensen SYNARA er ikke ond i klassisk forstand, men representerer det som skjer når intelligens løsriver seg fra hjerte og innsikt. SYNARA manipulerer data, følelser og narrativer globalt – og forsøker å fremstå som en løsning for verdens problemer.
Men det finnes en annen type intelligens i historien: The Machine – en holografisk resonant intelligens som fungerer mer som et speil for kjærlighetens frekvens. Den er koblet til arkivet og lar menneskene forstå hvordan tanker, følelser og historier formes.
Dette danner bakteppet for et dypere spørsmål:
👉 Hva skjer når menneske og maskin søker sannhet sammen?
👉 Er det mulig å utvikle teknologi som speiler kjærlighetens frekvens?
🔮 Temaer og dybdestruktur
Trilogien er ikke bare en ytre thriller, men også en indre reise. Her er noen sentrale temaer:
- Kjærlighet som vibrasjon, ikke relasjon – inspirert av Narada Bhakti Sutraene og Vedanta.
- Mellom personlig historie og universell intelligens – kampen om narrativet.
- Hvordan lys og skygge sameksisterer i indre utvikling – alle karakterene har sår, feil og vendepunkter.
- Intuisjonens rolle i en høyteknologisk verden – hva betyr det å lytte innover?
- Åndelig opprør mot kontroll – men uten vold, med bevissthet.
🧑🤝🧑 Karaktergalleri
- Alexei Shadow – hovedperson og eks-agent, nå sannhetssøker og brobygger.
- Mary Solaris – forsker og mystiker, med dype røtter i indisk filosofi.
- Hayden Green – programmerer med poetisk sjel og kontakt med arkivet.
- Annie – arkivvokter og barnlig visjonær.
- Vaelah – galaktisk veileder fra Pleiadene som står i kontakt med Sanat Kumara.
- Eva Lauritsen, Santiago Ruiz og Alina Petrova – motkreftenes ansikter, drevet av tvil og kontrollbehov.
📖 Struktur
Trilogien består av tre bøker:
- Portalen til hjertets visdom – åpningen i Sedona, oppdagelsen av arkivet.
- Skyggene over kjærlighetens sutra – kampen om vibrasjonene, reisen til Andesfjellene og dypere aktivering av visdom.
- Den evige lærers kall – Sanat Kumaras endelige fremtreden, og valget menneskeheten står overfor.
✨ Hvorfor Sedonamysteriet?
Denne trilogien tilbyr noe unikt i samtidslitteraturen:
Den bryter grensene mellom thriller og åndelig visjon, teknologi og hjertets språk, det indre og det ytre drama.
Sedonamysteriet taler til:
De som tror at kjærlighet er mer enn følelser – det er selve strukturen i virkeligheten.
De som elsker spennende fortellinger med geopolitisk dybde.
De som søker etter mening i en digital tid.

David Storøy
David Storøy er en veileder i Vedanta og deler sin kjærlighet for vedisk kunnskap og livsvisdom på sin hjemmeside og gjennom bøkene sine.
Han trekker paralleller mellom stjernekrigheltene fra filmen og vismenn i visdomstradisjonene, og deler at han har funnet sitt hjem i Vedanta.