Selvet i de Tre Bevissthetstilstandene (Advaita Vedanta)

Av Peter Næss

Hvem er du egentlig hvis vi bruker bruke rammeverket Astatray Viveka fra Mandukya Upanishad? Dette rammeverket undersøker de tre bevissthetstilstandene: våkentilstanden (jagrat aasta), drømmetilstanden (swapna) og dyp søvntilstand (sushupti). Teksten argumenterer for at identifisering med kroppen, sinnet og tankene er en illusjon, da disse skifter og forsvinner i de ulike tilstandene. Gjennom å analysere disse tilstandene, spesielt den dype søvntilstanden, søker den å lede oss til å oppdage vår sanne natur som den konstante, vitnende bevisstheten (Atman), som eksisterer uavhengig av midlertidige opplevelser og tilstander. Denne erkjennelsen sies å være veien til ultimate frihet og lykke.

Hvordan kan en undersøkelse av bevissthetstilstander avsløre vår sanne, uforanderlige identitet?

En undersøkelse av bevissthetstilstandene – våken tilstand, drømmetilstand og dyp søvntilstand – kan avsløre vår sanne, uforanderlige identitet gjennom en metode kalt Avasthatraya Viveka. Dette er et rammeverk for å forstå hvem vi er i vår essens ved å se på naturen av våre erfaringer i disse tre tilstandene. Denne systematiske undersøkelsen finnes i den eldgamle teksten Mandukya Upanishad.

La oss se på de tre tilstandene:

1.Våken tilstand (Jagrat Avastha):

◦ I denne tilstanden opplever du deg selv som en kropp som sitter et sted, et sinn som tenker tanker, og en verden rundt deg. Dette føles absolutt virkelig og solid.

◦ De fleste stiller aldri spørsmål ved denne grunnleggende antakelsen og tror at deres våkne tilstand representerer deres komplette identitet. Du kjenner deg igjen i speilet, husker navnet ditt, din historie og dine relasjoner.

◦ Imidlertid er alt i din våkne opplevelse i konstant endring – kroppen din eldes, tankene dine skifter, følelsene dine svinger, og omstendighetene dine er heller ikke konstante (de forandrer seg).

◦ Sanseorganene, sinnet og intellektet skaper sammen en illusjon om at du er en uavhengig identitet og at det finnes et eksternt univers uavhengig av deg.

◦ Spørsmålet som reises er: Hvem eller hva observerer disse skiftende fenomenene? Øyet kan ikke se seg selv, sinnet kan ikke tenke seg selv, men noe forblir bevisst på all denne aktiviteten. Dette er den vitnende bevisstheten, Atman, som er den konstante delen av deg i denne stadig skiftende verden. Selv dine dypeste overbevisninger kan endre seg over årene, men bevisstheten som vitner alt forblir konstant.

2.Drømmetilstand (Swapna):

◦ Drømmer er som en kopi av den fysiske virkeligheten og fungerer på lignende måte med en følelse av tid, rom og subjekt-objekt-opplevelse.

◦ Mandukya Upanishad anser både våken- og drømmetilstanden som likeverdige i strukturen, de er “unseasing” (anata) og “all-pervading” (vibhhat sagata).

◦ Innenfor drømmeverdenen føles alt absolutt virkelig – fargene, følelsene, opplevelsene.

◦ Den sjokkerende innsikten er at sinnet ditt bygger opp og simulerer hele drømmeverdenen uten noe eksternt materiale. Alt er “mind stuff”, en simulering. Hvis bevisstheten kan finne opp en hel drømmeverden om natten, hvorfor ikke også i den våkne virkeligheten?

Fellesnevneren mellom våken- og drømmetilstanden er den vitnende bevisstheten. Den samme bevisstheten som vitner den våkne tilstanden, vitner drømmetilstanden. På nivået av ren bevissthet er det ingen forskjell.

◦ Begge disse tilstandene er ikke ultimate virkelige eller permanente. De er alltid underlagt endring, forfall og tid. De dukker opp og forsvinner innenfor den samme, uforanderlige bevisstheten.

3.Dyp søvntilstand (Sushupti):

◦ Når du går inn i dyp søvn, blir kroppen helt bevisstløs, sinnet slutter å generere tanker, egoet forsvinner uten spor, og all følelse av individuell identitet forsvinner. Konseptet om tid forsvinner også.

◦ Det er ingen tanker, ingen sanseinntrykk, ingen persepsjoner. En følelse av å være en person med en historie, identifikasjon med kropp og sinn – ingenting eksisterer her. Dette er ren tomhet (“blankness”).

◦ Hvis du trodde du var kroppen eller sinnet/tankene, hvordan forklarer du da denne tilstanden? Du fortsetter å eksistere selv når du er totalt uvitende om kropp og sinn. Vi sier ikke at en sovende person er død; vi vet intuitivt at personen fortsatt er.

◦ Det som fortsetter å være selv i denne tilstanden der bevissthet om kropp og sinn er fraværende, er igjen den vitnende bevisstheten. Bevisstheten fortsetter i dyp søvn. Forskjellen er at det ikke er noe objekt for bevisstheten her, og bevisstheten forblir ved seg selv.

◦ Når du våkner, har du en klar viten om at du har sovet. Hva er det som opprettholder denne kontinuiteten når ditt antatte “jeg” forsvant fullstendig? Det er den samme vitnende bevisstheten som vitner om fraværet av erfaringer i dyp søvn.

Denne undersøkelsen avslører også den fjerde «tilstanden» (Turya). Turya er ikke teknisk sett en tilstand; det er virkeligheten selv. Det er virkeligheten som er i og gjennom alle tilstandene, grunnlaget for alle tre tilstandene. Dette er den ultimate virkeligheten, og det er deg selv. Det er den vitnende bevisstheten som er absolutt, evig, uendelig og grenseløs. Det forblir det samme når ting rundt deg endrer seg. Det er den delen av deg som alltid er der og aldri vakler eller endres.

Ved å undersøke hvordan kroppen, sinnet og egoet er midlertidige og skiftende i våken- og drømmetilstanden, og hvordan selv bevisstheten om dem forsvinner i dyp søvn, men likevel noe vedvarer – denne vitnende bevisstheten – kommer vi logisk til konklusjonen at vår sanne identitet er dette konstante, uforanderlige vitnet. Ved å stille spørsmål og fjerne lag på lag av identifikasjoner med det som endrer seg, kommer du til den du faktisk er.

Denne erkjennelsen er svaret som låser opp frihet fra all lidelse og tar deg til ultimate glede.

Hvorfor anses våken tilstand, til tross for at den føles virkelig, for å ikke være vår ultimate virkelighet?

Den våkne tilstanden føles solid og virkelig, og vi identifiserer oss sterkt med kroppen, sinnet og verden rundt oss. Imidlertid understreker kilden at alt i den våkne tilstanden er i konstant endring: kroppen eldes, tanker og følelser svinger, og omstendigheter forandrer seg. Vår identitet i denne tilstanden forsvinner også når vi sover. Det faktum at alt i den våkne tilstanden er forgjengelig og i konstant flyt, tyder på at den ikke representerer vår permanente og ultimate virkelighet.

Hva er vitnebevisstheten (Atman) og hvordan observerer vi den?

Vitnebevisstheten, referert til som Atman i Mandukya Upanishad, er det aspektet ved oss som forblir konstant og uforstyrret av den skiftende verden av erfaringer. Selv om øyet ikke kan se seg selv, og sinnet ikke kan tenke seg selv, er det noe som er bevisst på alle disse aktivitetene og fenomenene. Vi kan observere vitnebevisstheten ved å legge merke til den konstante bevisstheten som er til stede bak våre tanker, følelser og sanseopplevelser. Dette er den uforanderlige delen av oss som vitner til alt som skjer, uten selv å bli påvirket.

Hvordan er drømmetilstanden (Swapna) lik den våkne tilstanden, og hva avslører dette om bevissthetens natur?

Mandukya Upanishad anser drømmetilstanden og den våkne tilstanden som like (“anata” – uavbrutt, og “vibhhat sagata” – allestedsnærværende) fordi deres strukturer speiler hverandre. I drømmer er det en følelse av tid, rom og et subjekt-objekt forhold, akkurat som i den våkne tilstanden. Selv om drømmeverdenen skapes fullstendig av sinnet uten eksternt materiale, føles den absolutt virkelig for drømme-egoet. Dette antyder bevissthetens ubegrensede kreative potensial og reiser spørsmålet om den våkne virkeligheten også kan være en form for simulering skapt av bevisstheten.

Hva er den mest avslørende tilstanden for å forstå vår sanne identitet?

Dyp søvn (Sushupti) presenterer den mest avslørende undersøkelsen. I dyp søvn forsvinner kroppen, sinnet, tanker, egoet og all følelse av individuell identitet. Det er en tilstand av ren “tomhet”. Likevel fortsetter vi å eksistere. Vi vet at en person i dyp søvn ikke er død, men bare i en tilstand uten identitet og bevissthet om kropp og sinn. Dette beviser at vår sanne identitet ikke er bundet til disse midlertidige aspektene, men snarere til den vedvarende vitnebevisstheten som forblir selv i fravær av alle opplevelser.

Hva er Turya, den fjerde tilstanden, og hvorfor er den ikke bare en annen tilstand?

Turya, den fjerde “tilstanden”, er ikke en tilstand i tradisjonell forstand, men snarere selve virkeligheten. Den er grunnlaget og den ultimate virkeligheten som gjennomsyrer og ligger til grunn for de tre andre tilstandene (våken, drøm og dyp søvn). Turya er den absolutte, evige, uendelige og grenseløse vitnebevisstheten – det aspektet ved oss som forblir konstant og uforstyrret, uavhengig av de skiftende erfaringene i de andre tilstandene.

Hvordan kan man oppnå frihet fra lidelse og ultimate glede ifølge denne læren (Advaita Vedanta)?

Ved å gjennomføre en systematisk selv-utforskning, som Austatray Viveka, og ved å stille spørsmålet “Hvem er jeg?”, kan man gradvis skrelle vekk lagene av identifikasjon med kroppen, sinnet og egoet. Når man logisk kommer til konklusjonen at man er den konstante, uforanderlige vitnebevisstheten (Atman/Turya), frigjør man seg fra lidelsen som oppstår fra identifikasjon med det forgjengelige. Å realisere sin sanne identitet som ren bevissthet fører til en tilstand av absolutt glede og oppfyllelse.

Kilde: Advaita Vedanta Non-Duality Melbourne
Du kan lese mer om vedantalærer Andre Vas i bloggen – AI møter tradisjon – Swami Paramarthanandas vedanta-undervisninger gjort tilgjengelig globalt gjennom Andre Vas og yesvedanta.com – Fullstendig Visdom

I denne videoen blir de tre erfaringsstilstandene, nemlig våken tilstand, drømmetilstand og dyp søvn, analysert og diskutert. Den våkne tilstanden er når bevisstheten er rettet mot verden utenfor. Den drømmende tilstanden er når bevisstheten er rettet innover og opplevelser spilles ut gjennom bilder i bevissthetsskjermen. Dyp søvn er en tilstand der bevisstheten er formløs og ikke erfarer indre subjektive objekter.

I videoen blir det også argumentert for at den virkelige identiteten vår ikke ligger i noen av disse erfaringsstadiene, men heller som et ikke-erfarende vitne til alle tre tilstandene. Videre blir det diskutert at det er en fjerde faktor som er til stede i alle tilstandene og observerer dem, og denne faktoren blir referert til som Selvet. Det blir påpekt at Selvet ikke kan erfares, men kun forstås eller realiseres gjennom kunnskap. Diskusjonen tar også opp ulike perspektiver på Selvet, der Tradisjonell Vedanta mener at Selvet kun kan forstås og ikke erfares, mens neo-advaita mener at erfaring av Selvet er mulig. Til slutt blir det konkludert med at Selvet er uforanderlig og alltid til stede uansett erfaringstilstand.

Samadhi er en tilstand der objekter og subjekt blir betraktet som likeverdige. Det er en naturlig tilstand for noen mennesker og er ikke noe som kan oppnås gjennom handlinger som yoga. Når du oppdager at du er selvet, er du i samadhi og ser alt som bevissthet. Samadhi er bare en sinnstilstand og beviser at du ikke er et separat vesen, men del av en helhet. Som bevissthet er du allerede i samadhi og trenger ikke å bekymre deg for å holde egoet travelt opptatt.


Du kan lese mer i bloggen – Vedanta Bevissthetsvitenskap og Enhetsvisjon – YouTube prosjekt
Og hjemmesiden Fullstendigvisdom – Fullstendig Visdom – Veien til åndelig oppvåkning og visdom

Peter Næss
naesspeter7@gmail.com | Nettsted |  + innlegg

Hei, jeg har ett navn - Peter Næss. Men, det er ikke hvem jeg er, altså navnet mitt. Det sier også lite om hva jeg er. Men, som deg, er jeg uendelig bevissthet manifestert/materialisert som midlertidig form, som menneske. Som menneske har jeg alltid vært interessert i å finne ut av hva jeg er, og hvorfor jeg er.

Jeg har studert og lest utallige bøker, artikler, essays og intervjuer relatert til nevrovitenskap, bevissthetsvitenskap, bevissthetsfilosofi, religionsfilosofi, metafysikk (ontologi), og realitetsvitenskap i snart 10 år, nå (2024), og det har resultert i en rekke egne og oversatte essays, intervjuer og artikler om nettopp bevissthet, spiritualitet, idealisme, psykologi, mental helse osv.

Jeg har skrevet utallige reflekterende og subjektive tekster i form av essays og blogger innenfor det metafysiske universet - jeg skriver om bevissthetsfilosofi, bevissthetsvitenskap, åndelige tradisjoner, filosofi osv. Jeg har siden tidlig i tenårene stilt eksistensielle spørsmål - hva er bak (Skaperen?) av "alt som er", hva er meningen med...alt? Hvorfor er jeg den jeg er? Hva er virkelighetens fundamentale natur? Jeg fattet også tidlig interesse for religion, spiritualitet, psykologi, ontologi, metafysikk og filosofi.

Similar Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *