Du er allerede verdifull

Appendiks 5 i boka Kjærlighetens Yoga – Fruktene av selvkunnskap:
Selvfølelse og egenkjærlighet – veien tilbake til din iboende verdighet
Lydfil – Buzzsprout

Du kan ikke virkelig utforske hvem du dypest sett er, før du er rimelig tilfreds med den du er som person. Første steg er å møte den delen av deg som føler seg ensom og trengende – og ta tilbake ditt egenverd. Du trenger ikke en partner for å bli hel eller lykkelig. Ingen kan fullstendig utfylle et annet menneske. Når du finner styrken til å stå stødig i deg selv, vil din spirituelle vei åpne seg. Da vil du oppdage sannheten om hvem du er.

Lav selvfølelse er ikke deg – det er bare tamas

Lav selvfølelse er ikke et bevis på hvem du er, men en uttrykksform for tamas – sinnets sløvhet og tunghet. En av de viktigste innsiktene i læren om de tre gunaene (tamas, rajas og sattva) er at lidelse kan objektiviseres. Tanker som «jeg er ikke verdig» er tamasiske – de tilhører ikke Jeget, men sinnet under påvirkning av tamas. Du er ikke tamasisk – du er den som observerer tanken.

Veien ut er å skille tanken fra Jeget. Når du merker følelsen av uverdighet, kan du vende deg mot visdommen i undervisningen. Bønn, bekreftelser av din iboende guddommelighet og bevisst valg av motsatt tanke (sattvisk – klar og fredfull) er anbefalt. Hvorfor skulle tamas definere deg mer enn sattva? Det gir ingen mening. Kanskje dine foreldre var kritiske, dømmende, eller kanskje du ble oversett – en subtil, men kraftfull form for skade. Likegyldighet kan så dype frø av uverdighet. Uansett hva som ligger bak – det viktige er at du nå er klar for å gi slipp. Det er ikke sannheten om deg.

Skam – en tillært vrangforestilling

Skam er ofte noe vi lærer som barn – formidlet gjennom religiøse og sosiale strukturer. Vi blir fortalt at vi ikke er gode nok, at vi må «forbedres» for å være verdige kjærlighet og aksept. Det er et meningsløst narrativ, men det har likevel fått fotfeste. Uvitenheten sitter dypt. Derfor trenger vi selvkunnskap – det er kunnskapens lys som driver bort mørket. Når du stoler på undervisningen og lar den veilede sinnet ditt, vil forståelsen gjøre jobben.

Vedanta sier: Slapp av. Når du sitter på «Vedantabussen», kan du legge ned bagasjen – gamle vaner, programmeringer og såre tendenser – og stole på at Det Totale Sinnet (Isvara) vil bringe deg dit du skal. Selv om det i realiteten ikke er et «sted» å komme til, vil reisen bringe klarhet og frihet.

Karma Yoga – å korrigere lav selvfølelse gjennom handling

Når du praktiserer karma yoga med rett holdning, begynner lav selvfølelse å forsvinne. Når du virkelig forstår at Det Totale Sinnet handler gjennom alt, også gjennom deg, vil dette skape en letthet og glede i sinnet. Du skjønner at det ikke er noe å bekymre seg for – livet er morsomt, og du er støttet.

Men når tamas (sløvhet) og rajas (uro) dominerer, må du bevisst skape en ny holdning. Du tenker deg inn i forståelsen. Du velger munterhet. Ja, det kan føles kunstig i starten – men ikke tro på følelsen! Ikke tro på alt du føler. Følelser av frustrasjon og depresjon er forvrengte. Du kan si: «Dette er tamas. Den følelsen er ikke min.» Eller: «Rajas skaper all denne bekymringen – det har ingenting med mitt sanne jeg å gjøre.»

Tilgivelse – en radikal form for egenkjærlighet

Tilgivelse handler ikke om å rettferdiggjøre handlinger, men om å frigjøre deg selv fra byrden ved å bære på uforsonlighet. Å tilgi handler først og fremst om kjærlighet til deg selv – om å gi deg selv fred.

Mennesker handler ut fra sine begrensninger, sine såre punkter og sin uvitenhet. Hadde de vært i stand til å gjøre bedre, ville de ha gjort det. Ved å forstå dette, kan du velge frihet fremfor bitterhet – ikke for deres skyld, men for din egen. Tilgivelse er ikke svakhet – det er et uttrykk for indre styrke og egenkjærlighet.

Å ta vare på miljøet – en ytre form for indre kjærlighet

Å ta vare på naturen og miljøet er en spirituell handling – en kjærlighetsgjerning rettet mot helheten. Feltet – virkeligheten slik vi opplever den – gir oss alt vi trenger for å leve. Å møte det med takknemlighet og omtanke, er å ære livets gave. Ja, på det absolutte planet er Feltet ikke virkelig – men i vår erfaring, mens vi er i kroppen, eksisterer det og bærer oss. Å verne om naturen er en måte å praktisere kjærlighet på, ikke bare til verden, men til deg selv – for du er ett med helheten.

Egenkjærlighet uten betingelser – en vei til helhet og fred
Lydfil – Buzzsprout

1. Innledning: Hvorfor er selvfølelse og egenkjærlighet så viktig?

Ingen kan virkelig trenge inn i livets dypere dimensjoner uten først å ha et solid fundament i seg selv. Den indre tryggheten – selvfølelse – og den varme aksepten av vår egen menneskelighet – egenkjærlighet – er ikke luksus, men nødvendigheter. De er ikke egoisme, men forutsetninger for å leve autentisk og helhjertet.

Både «Selvfølelse og egenkjærlighet» og Kjærlighetens Yoga peker på at før vi kan elske verden slik den er, eller forstå vår dypeste natur som bevissthet og kjærlighet, må vi først anerkjenne og elske oss selv – ikke som idé eller ideal, men som det levende menneske vi er her og nå.

2. Selvfølelse: å frigjøre seg fra tamas og rajas

I Vedantisk forståelse blir lav selvfølelse ikke sett som en personlig feil, men som en forvrengt sinnstilstand dominert av tamas (sløvhet) eller rajas (uro). Disse to kreftene farger tankene våre med uverdighet, utilstrekkelighet og selvkritikk. Men disse tankene tilhører ikke Jeget, selvet – de er mentale fenomener, ikke vår identitet.

Å skille mellom sinnet og selvet er et avgjørende første steg mot frihet. Når vi forstår at tankene som sier «jeg er ikke god nok» er tamasiske, kan vi møte dem med sattviske motsetninger: klarhet, kjærlighet og fred. Dette er ikke psykisk positiv tenkning, men et spirituelt disiplinert valg: å rette sinnet mot sannheten i stedet for vanetanker.

3. Skam og verdiløshet – vrangforestillinger tillært i barndommen

Skam er ikke medfødt. Den er tillært gjennom familie, kultur og ofte religion – alle med implisitte eller eksplisitte budskap om at vi må forbedres før vi er verdige kjærlighet. Dette fører til en vedvarende indre konflikt: vi jager aksept og kjærlighet, men tror samtidig vi ikke fortjener dem.

Vedanta gjør det klart: vår essens er hel, ren og komplett. Når vi innser dette, forvitrer forestillingen om utilstrekkelighet. Selvfølelse handler derfor ikke om å «bygge» noe, men om å avdekke og huske det som alltid har vært der.

4. Egenkjærlighet: frihet fra selvforakt

Egenkjærlighet er ikke sentimentalitet. Det er den radikale akten å tillate oss selv å være fullt og helt menneske – med sårbarhet, ufullkommenhet og alt det innebærer. Det er å gi oss selv tillatelse til å eksistere uten konstant evaluering.

Som Byron Katie sier: «Hvem ville jeg vært uten denne tanken?» Når vi slutter å tro på våre egne negative tanker, åpner det seg et rom for aksept – og i det rommet vokser egenkjærlighet.

5. Hvordan karma yoga kan forandre selvbildet ditt

En av de mest praktiske redskapene i både Vedanta og Bhakti-yoga er karma yoga: handlingens vei. Når vi handler uten å forvente resultat og dedikerer våre handlinger til det Totale Sinnet (Isvara), skaper vi et sinnelag preget av tillit, ikke kontroll.

Dette skaper indre frihet. Lav selvfølelse løses gradvis opp når vi forstår at vi ikke er aktøren alene – vi er et uttrykk for en intelligent orden. Ved å overgi egoets behov for kontroll, åpner vi for egenkjærlighet og trygghet i relasjonen til helheten.

6. Tilgivelse som egenkjærlighet i praksis

Tilgivelse – særlig av oss selv – er en kraftfull form for egenkjærlighet. Det er ikke å rettferdiggjøre det som var vondt, men å sette oss selv fri fra byrden av bitterhet og skyld. Når vi tilgir, aksepterer vi oss selv i vår menneskelighet. Og det gjør vi ikke for de andres skyld, men for vår egen indre fred.

7. Hengivenhetens vei: Når kjærlighet er vår sanne natur

I Kjærlighetens Yoga ser vi en utvidelse av temaet egenkjærlighet i form av Bhakti – ikke-dualistisk hengivenhet. Bhakti betyr kjærlighet til det Guddommelige, men forstått fra Vedantas perspektiv er denne kjærligheten ikke rettet mot noe utenfor oss selv, men mot selvet – vår sanne natur.

Når vi slutter å projisere kjærligheten mot objekter, og i stedet oppdager at vi er kjærlighet, oppstår en dyp frihet. Vi er ikke lenger fanget i avhengighet til ytre relasjoner eller behov for bekreftelse. Egenkjærlighet i denne sammenhengen er å erkjenne at vi er helheten vi har lengtet etter.

8. Uformell og formell hengivenhet – to veier til helhet

I Bhakti-tradisjonen skilles det mellom uformell og formell hengivenhet:

  • Uformell hengivenhet er relasjonen til en personlig Gud – en mor, far, venn, elsker – hvor vi fritt kan uttrykke våre følelser uten frykt. Dette kan lege sår fra relasjoner preget av svik og utrygghet. Det er en vei tilbake til emosjonell trygghet, som igjen muliggjør selvaksept.
  • Formell hengivenhet, gjennom praksisene karma yoga og upasana yoga (kontemplasjon), fører oss dypere: til en moden relasjon til Gud som er ikke-separat fra oss. Når modenheten utvikles, åpnes døren til ikke-dualistisk hengivenhet – kjærlighet uten objekt, ren værensglede.

Dette er ikke lenger kjærlighet som retter seg mot noe, men kjærlighet som strømmer fra innsikt: Jeg er kjærlighet. Egenkjærlighet og selvfølelse smelter da sammen i en dyp fred og tilfredshet.

9. Ikke-dualistisk kjærlighet: den ultimate egenkjærlighet

Vedanta lærer oss at vi ikke trenger å bli noe – vi trenger å se hvem vi allerede er. Det er ikke bare et filosofisk poeng, men en dyp realitet: Vi er bevissthet, og bevissthetens natur er sat-chit-ananda – eksistens, bevissthet og lykksalighet.

Når vi ser oss selv i dette lyset, transformeres hele vårt forhold til selvet. Egenkjærlighet blir ikke lenger et prosjekt, men en naturlig tilstand. Vi elsker oss selv fordi vi ser klart – ikke fordi vi har forbedret oss.

Dette er ikke en intellektuell forståelse, men en direkte innsikt som gjør slutt på den indre krigen. Å vite at du allerede er fullkommen er selve kjernen i ekte egenkjærlighet og høy selvfølelse.

10. Hindringer: Tamas, rajas og tendenser

Det som hindrer oss i å erfare denne kjærligheten, er ikke mangel på verdi, men sinnets forstyrrelser. Tamas gjør oss trette, likegyldige og håpløse. Rajas gjør oss urolige, begjærlige og bekymrede. Og vasanas – innlærte mønstre – holder disse tendensene i gang.

Men Vedanta gir oss verktøy: disiplinert refleksjon, bønn, hengivenhet og handling uten begjær etter resultat. Disse disiplinene forvandler sinnet og gjør det modent nok til å romme ikke-dualistisk kjærlighet.

11. Relasjon til Gud = Relasjon til deg selv

En dyp innsikt i Kjærlighetens Yoga er at enhver kjærlighet til Gud, når den er moden, blir kjærlighet til selvet. Og selvet er ikke “meg” i snever forstand, men det grenseløse Jeget – det som ligger bak kropp, sinn og personlighet.

Når vi elsker dette Selvet, elsker vi ikke en idé, men virkeligheten selv. Og da er det ikke lenger et skille mellom «meg» og «deg», mellom «meg» og «verden». Alt er én helhet, og egenkjærlighet blir dermed verdenskjærlighet.

12. Til slutt: Egenkjærlighet er frihet

Vi tror ofte at kjærlighet skal frelse oss – et annet menneskes kjærlighet, Guds kjærlighet, foreldres kjærlighet. Men egentlig er det egenkjærligheten – kjærligheten som springer ut av innsikten i hvem vi er – som setter oss fri.

Frigjøring (moksha) er ikke en belønning, men en erkjennelse: Jeg er allerede det jeg søker. Når denne innsikten lander, smelter selvfølelse, aksept og kjærlighet sammen i en indre stillhet som verken trenger bevis eller ytre validering.

Konklusjon: Å hvile i kjærlighet som vår natur

Selvfølelse og egenkjærlighet er ikke bare viktige – de er selve fundamentet for ethvert meningsfylt liv. Lav selvfølelse og skam er illusjoner, tamasiske rester av fortiden. Egenkjærlighet, derimot, er en erkjennelse – ikke en prestasjon.

Ved å praktisere karma yoga, refleksjon, og ved å åpne hjertet for hengivenhet (Bhakti), beveger vi oss gradvis mot friheten i å vite at vi allerede er kjærlighet. Ekte egenkjærlighet er ikke avhengig av å bli elsket, akseptert eller forstått. Den springer ut fra innsikten: Jeg er allerede hel. Og når vi vet dette, kan vi møte verden – ikke som en som trenger noe, men som en som har noe å gi: seg selv, i kjærlighet.

Jeg venter spent på bokdialogen 6 august 2025 i Bergen Litteraturhus rom Alver

Kjærlighetens indre kilde: Fra lav selvfølelse til grenseløs frihet
Lydfil – Buzzsprout

Innledning: Hva er kjærlighet og selvfølelse?

I vårt moderne språk forbinder vi kjærlighet med følelser, relasjoner og hjertet som symbol. Men ifølge Vedanta – en ikke-dualistisk visdomstradisjon fra India – er kjærlighet ikke noe vi har eller får, men noe vi er. Kjærlighet er ikke bare en emosjon, men selve essensen av vår sanne natur – sammen med bevissthet og selvet. Disse tre er egentlig ett og det samme.

Selvfølelse, på sin side, handler ikke bare om selvtillit eller selvbilde. Det handler om dyp kontakt med egen verdi og vår iboende fullstendighet. Lav selvfølelse bunner i selvignoranse – uvitenhet om hvem vi egentlig er.

Jakten på kjærlighet – og vrangforestillingen om å mangle den

Mennesker søker kjærlighet i alle mulige former: i relasjoner, suksess, nytelse, makt, eiendeler. Men denne jakten avslører en følelse av tomhet og ufullstendighet. Mange tror de trenger en partner eller en “sjelevenn” for å bli hele, men Vedanta minner oss om at vi allerede er det vi søker: vi er kjærlighet.

Å identifisere seg med kropp, sinn og personlighet fører til følelsen av å mangle noe. Vi forsøker å komplettere oss selv gjennom andre, men dette bygger på en feilslutning: at vi ikke er komplette i oss selv. Sann kjærlighet springer ikke ut fra behov, men fra erkjennelsen av at vi allerede er hele og fullstendige.

Kjærlighet som bevissthet rettet mot et objekt

Swami Dayananda definerte kjærlighet som bevissthet rettet mot et objekt. Når bevissthet skinner gjennom et rent sinn, uttrykkes kjærlighet som hengivenhet og medfølelse. Når sinnet er forstyrret, forvrenges kjærlighet til sinne, misunnelse, sjalusi eller selvmedlidenhet. Hjertet, farget av tidligere sår, filtrerer hvordan kjærligheten uttrykker seg.

Det moderne menneskets utfordring er at vi ofte er emosjonelt trengende. Vi leter etter bekreftelse og aksept fra andre, fordi vi ikke opplever oss selv som verdifulle. Men denne trengselen stammer fra en feilaktig identifikasjon – en følelse av utilstrekkelighet som ble lært i barndommen.

Barndommens rolle i formingen av selvfølelsen

Foreldre, som selv ofte bærer på lav selvfølelse, overfører lett denne ubevisst til barna sine. Selv om de elsker barna, uttrykker de det kanskje med kritikk, klaging eller urimelige krav. Barn trenger ikke perfekte foreldre, men de trenger å bli sett og elsket for den de er.

Når barnet ikke får denne bekreftelsen, utvikles det en følelse av utilstrekkelighet. Som voksne bærer vi ofte med oss disse mønstrene, og forsøker å døyve følelsen av å være verdiløse gjennom aktivitet, prestasjoner eller distraksjon. Vi blir livsstressede, ute av stand til å hvile, og vi utvikler avhengigheter – alt for å unngå å kjenne på indre tomhet.

Problemet med sammenligning og selvkritikk

Sammenligning er en vanlig kilde til lav selvfølelse. Når vi måler oss mot andre, ser vi lett det vi selv mangler. Samtidig avsløres arroganse ofte som et speilbilde av samme problem. Om du ser ned på andre for å føle deg bedre, bygger også dette på en indre opplevelse av utilstrekkelighet.

En oppblåst selvfølelse er like mye et symptom på selvignoranse som en lav selvfølelse. I begge tilfeller er selvet bundet til ytre omstendigheter og andres vurdering.

Kontrollbehov og følelsesmessig usikkerhet

Når vi ser oss selv som adskilte og ufullstendige, utvikler vi et behov for å kontrollere andre. Kjærlighet blir da en strategi for å sikre seg anerkjennelse og forutsigbarhet. Foreldre kan presse barna inn i livsvalg for å kompensere for egne mangler. I parforhold kan kontroll uttrykkes som sjalusi, kritikk og forventninger.

Bak dette ligger ofte en frykt: at vi ikke er elskbare som vi er. Dermed prøver vi å endre eller kontrollere det ytre – i håp om å endelig føle oss verdige og trygge.

Hvordan lav selvfølelse uttrykkes i hverdagen

Lav selvfølelse viser seg på mange måter: vi flykter fra stillhet, unngår å være alene, distraherer oss med aktiviteter, og sliter med å motta kjærlighet. Vi tror ikke at andre virkelig elsker oss, fordi vi ikke elsker oss selv.

I stedet for å elske noen for hvem de er, elsker vi ofte for hvordan de får oss til å føle oss. Når de slutter å bekrefte vår verdi, forsvinner kjærligheten. Denne kjærligheten er betinget – basert på begjær og behov, og derfor alltid sårbar.

Overdrevent sensitivt minne og emosjonell bagasje

En person med lav selvfølelse husker ofte gamle avvisninger, skuffelser og ydmykelser. Disse minnene gjentas i sinnet og farger relasjonene våre. Vi blir lett såret, defensive eller klandrer andre for våre følelser. Følelser som skyld og skam dukker opp, og vi mister oversikten over hvem vi virkelig er.

Men Vedanta minner oss på: du er ikke dine følelser. Du er vitnet til følelsene – det som observerer, men ikke blir berørt.

Hvordan bygge ekte selvtillit og egenkjærlighet

Det starter med selvoppmerksomhet og selvrespekt. Å gjøre det rette, å lytte til den stille stemmen inni deg og å slutte å identifisere seg med “burde” og “skulle”. Når du prioriterer hvile, nytelse og frihet fra prestasjonspress, begynner ekte egenkjærlighet å vokse.

Du trenger ikke å være perfekt. Selvforståelse og aksept er mer verdifullt enn selvforbedring. Når du forstår at du gjorde det beste du kunne med den kunnskapen du hadde, begynner helbredelsen. Kjærlighet følger innsikt.

Hvem er jeg egentlig?

Hvis vi sier “jeg er lykkelig” én dag og “jeg er trist” neste dag – hvem er egentlig dette “jeg”? Kan selvet endre seg? Nei. Disse følelsene kommer og går, men selvet – bevisstheten – er konstant. Den er alltid til stede, upåvirket og grenseløs. Lykke er ikke et objekt eller et resultat, men fravær av mangel.

Du er ikke en person som er lykkelig eller ulykkelig. Du er lykke selv – men du har glemt det. Og derfor søker du det utenfor deg selv, i objekter og relasjoner, som aldri kan gi varig tilfredsstillelse.

Frihet er lykke

Frihet, i Vedanta, betyr frihet fra avhengighet av objekter, frihet fra ønsket om å være noen andre enn den du er. Dette er ekte lykke: når du ikke trenger noe mer for å føle deg hel.

Men denne friheten kommer bare gjennom selvkunnskap – ikke erfaring, prestasjon eller anerkjennelse. Derfor er Vedanta en så verdifull vei.

Å elske det stygge og skyggesidene i oss selv

Den ultimate testen på kjærlighet er om du kan elske det som er vanskelig, stygt eller ubehagelig – både i deg selv og andre. Ekte frihet innebærer å inkludere alt: det som er vakkert og det som er vondt. Når du aksepterer hele deg, inkludert skygger og smertepunkter, oppdager du din modenhet og indre frihet.

Ikke-dualistisk kjærlighet inkluderer også det vi normalt dømmer. Det er den høyeste form for bhakti – hengivenhet som ikke søker noe tilbake, men som strømmer fritt fra innsikt.

Hva er ikke-dualistisk bhakti?

Bhakti betyr hengivenhet – å elske uten begjær. Det er ikke kama, som er begjærsbasert kjærlighet. Bhakti betyr å tilbe helheten – Selvet – fordi du ser skjønnheten i alt. Det er kjærlighetens rene form: ikke et middel for å få noe, men en erkjennelse av at alt allerede er komplett.

Guna bhakti er kjærlighet der det fortsatt er en dualitet mellom tilbederen og det tilbedte. Parabhakti – høyeste bhakti – er når denne dualiteten faller bort, og du ser at alt er selvet.

Kjærlighet som gir, ikke krever

Et vakkert kjærlighetsløfte beskriver denne kjærligheten: den tilhører ingen, og kan ikke eies. Den bare er. Den strømmer gjennom oss når vi ikke står i veien for den. Den løfter mennesker, skaper forbindelser og frykter ingenting.

Men noen vil misforstå den, og kanskje til og med reagere negativt på ren kjærlighet. Det gjør ingenting. Hvis du virkelig har denne kjærligheten i deg, trenger du ikke noe annet. Du blir et fyrtårn.

Selvfølelse og verdighet – første steg mot selvinnsikt

Du kan ikke forstå hvem du egentlig er hvis du ikke først er rimelig tilfreds med deg selv. Å stå i egen kraft, alene, er første steg mot modenhet. Lav selvfølelse er ikke deg – det er en tamasisk tanke, en tung energi. Du er ikke tamas. Du er vitnet, selvet, fri fra alle tanker.

Affirmasjoner, bønner og undervisning kan snu identifikasjonen. Du er ikke det du føler. Du kan observere følelsen og la den passere. Dette er karma yoga – praksisen med å handle uten å knytte seg til resultatet. Når du handler i kjærlighet og overgir resultatet, styrkes selvfølelsen og sinnet roes ned.

Avslutning: Du er grenseløs kjærlighet

Du er ikke dine tanker. Du er ikke dine følelser. Du er ikke dine erfaringer. Du er selvet – grenseløs, stille, fullkommen bevissthet og kjærlighet. Alt du har lett etter finnes allerede i deg. Når du elsker deg selv fullt ut – også de stygge og mørke delene – realiserer du at det ikke finnes noe du trenger å bli. Du er allerede den du søker. Og kjærligheten du trodde var der ute, var egentlig deg selv hele tiden.

Gjenstående bokdialoger:
Tirsdag 19 august 2025 – OSLO – Litteraturhus rom NEDJMA kl 18-20 (Gratis inngang og boksalg)
Kjærlighetens yoga | Litteraturhuset
Bokdialog og presentasjon av Kjærlighetens Yoga – Oslo 19 august kl 18-20 | Facebook

Torsdag 21 august 2025 – TRONDHEIM – Litteraturhus rom SELLENRAA kl 19-21 (Gratis inngang og boksalg)
Bokdialog og presentasjon av Kjærlighetens Yoga – Litteraturhuset i Trondheim
Bokdialog og presentasjon av Kjærlighetens Yoga – Trondheim, 21 august kl 19-21 | Facebook

Du kan kjøpe boka Kjærlighetens Yoga – Fruktene av selvkunnskap her

David Storøy
davidvedanta@icloud.com |  + innlegg

David Storøy er en veileder i Vedanta og deler sin kjærlighet for vedisk kunnskap og livsvisdom på sin hjemmeside og gjennom bøkene sine.

Han trekker paralleller mellom stjernekrigheltene fra filmen og vismenn i visdomstradisjonene, og deler at han har funnet sitt hjem i Vedanta.

Similar Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *